• tips

Tips en adviezen

Voedingsadviezen tijdens de zwangerschap

Een goede voeding tijdens de zwangerschap is van groot belang voor de gezondheid van moeder en kind. Eet goede en gevarieerde voeding. Een voedingssupplement is dan in principe niet noodzakelijk.

Goede voeding bestaat uit een gevarieerd gebruik van voedingsmiddelen uit de onderstaande groepen:

  • brood, granen, aardappelen, rijst, peulvruchten
  • groent en fruit
  • melk(producten), kaas, soja(producten), ei, vlees, vis, kip
  • margarine
  • 1,5 tot 2 liter vocht

De volgende voedingsmiddelen kun je beter laten staan:

  • Teveel vitamine A kan schadelijk zijn voor de baby. Eet daarom liever geen lever en wees matig met leverworst en paté.
  • De toxoplasmoseparasiet kan voor het ongeboren kindje schadelijk zijn. Om besmetting te voorkomen kun je beter geen rauw vlees eten, zoals filet american en rosbief. Bak vlees goed door.
  • Vermijdt contact met kattenontlasting (in de tuin met handschoenen werken en niet zelf de kattenbak verschonen).
  • Was groenten goed.
  • Kazen gemaakt van rauwe melk kunnen een besmetting met de listeriabacterie veroorzaken. Op de verpakking staat het woord rauwe melk aangegeven met een frans woord:'au lait cru'.
  • Verder kun je beter geen kant-en-klaarsalades, rauwe vis en schaaldieren, ongewassen groenten en producten die lang na bereiding (>12 uur) worden gegeten, gebruiken.

Foliumzuur

Het gebruik van foliumzuur verlaagt het risico van een kind met een open ruggetje (spina bifida). Vrouwen die zwanger willen worden wordt geadviseerd van 4 weken voor de bevruchting tot 8 weken na de bevruchting 0,5mg foliumzuur per dag te slikken. Ben je net zwanger en gebruik je het nog niet, dan is het toch goed om er alsnog mee te beginnen. Langer dan 8 weken na de bevruchting hoef je het niet meer te slikken. Vaak zit het ook in voedingssupplementen.

Overige adviezen ten behoeve van de zwangerschap

  • Wees terughoudend met medicijngebruik. Raadpleeg bij twijfel altijd de huisarts of apotheker. (www.kring-apotheek.nl)
  • Roken en het gebruik van alcohol (www.fasstichting.nl) en drugs hebben nadelige gevolgen voor de ontwikkeling en groei van uw ongeboren kindje. We raden je dan ook uitdrukkelijk aan hiermee te stoppen tijdens de zwangerschap en de borstvoedingsperiode. Wanneer je hierbij hulp kunt gebruiken, kun je altijd bij ons terecht.
  • Sporten kun je gewoon blijven doen in de zwangerschap. Het is juist erg gezond. Luister wel goed naar je lichaam. Wanneer het aangeeft niet meer te kunnen en er lichamelijke ongemakken ontstaan, kun je beter rustig aan doen of stoppen. Zwemmen is erg prettig omdat het lichaam in het water soepel en makkelijk beweegt en het versterkt de rugspieren. Topsport kun je beter vermijden en ook sporten waarbij er grote kans bestaat op vallen. Diepzeeduiken moet je ook niet doen, omdat er daarbij kans bestaat op afwijkingen bij het kind.
  • Tijdens saunabezoek en bij gebruik van de zonnebank stijgt de lichaamstemperatuur. Dit lijkt toch niet zo goed te zijn voor de ongeboren baby. Hier is echter nog discussie over. Daarom lijkt het verstandig dit gewoon te vermijden (zeker vroeg in de zwangerschap).
  • Reizen in de zwangerschap kan in principe geen kwaad. In de auto is het gebruik van een gordel nodig. Hierbij draag je de schouderband boven de baarmoeder en de heupband over uw bekken. Reizen per vliegtuig levert soms problemen op, omdat niet iedere luchtvaartmaatschappij passagiers na 32 weken wil vervoeren. Vraag dit even na. Het vliegen zelf is ongevaarlijk.
  • Vaccinaties met verzwakte of levende kiemen mogen in de zwangerschap niet gegeven worden

Zwangerschapscursus

Je hebt vele soorten zwangerschapscursussen. De cursussen worden meestal gegeven door fysiotherapeuten en andere oefentherapeuten en omvatten ontspanningsoefeningen, ademtechniek, persoefeningen en houdingscorrecties. Er worden algemene gezondheidsadviezen gegeven. Ook het hanteren van stress en het vergroten van het zelfvertrouwen zijn onderwerpen die aan bod komen. Voor meer informatie over de cursussen check de pagina met links onder het kopje zwangerschapsbegeleiding

Built with HTML5 and CSS3 | Copyright © 2013 BringMeOnline